Vaak krijgen ondernemers binnen zakelijke diensteverlening “jeuk” van plannen en plannen maken. Het liefst gaan ze meteen in de “doen”-stand voor een zo snel mogelijk resultaat. Tijd en geld zijn kostbaar.
Ik begrijp dat als geen ander. Zelf wil ik dat ook. Alleen werkt het helaas niet zo. Om te versnellen is het goed even stil te staan en de juiste richting te kiezen voor je strategie. Dat hoeft echt niet met ellelange onderzoeken, dikke rapporten of vele middagen op de hei. Dat kan ook anders. Door mijn ervaring te combineren met alle theorie die bestaat heb ik een handige en praktische Marketthings Methode ontwikkeld. Best of both worlds, jij bespaart tijd en ik zorg voor concrete aanpak.
Ik geef je hier vast 5 onderwerpen om er gewoon aan te beginnen.
Alles begint bij jouw klant. Jouw Ideale klant.
Sta even stil voor je versnelt. Kijk met je team even terug op afgelopen maanden.
- Wat zijn de veranderingen in de markt, je doelgroep of de vragen die jouw klanten hebben.
- Keuzes maken
- Je kan als ondernemer niet alles. En je kan ook niet alles voor iedereen betekenen. Tijd om keuzes te maken op basis van je inzichten en conclusies van stap 1. Zet de belangrijkste conclusies op een rijtje om scherp te krijgen waar de grootste marketingproblemen liggen.
Ik weet het, het zijn er altijd meer dan 1. Maar probeer hier te kiezen en pak er een uit en pak die aan. En stel je doel voor dit vraagstuk vast. Een helder doel geeft focus. En maak dat SMART.
- Hoe is het “buiten”?
- Zijn er concurrenten bijgekomen en of juist door de crisis weggevallen? Welke marketingactiviteiten hebben de afgelopen maanden gewerkt en welke niet. En hoe is het “binnen”? En hoe staat het met je aanbod? Lossen die nog steeds de problemen op van jouw klanten?
- Wat ga je komende 6 maanden doen?
- Bepaal wat je rode draad is voor je in de uitvoering gaat denken. Maak een route in 6 grote stappen. Houd je aan hoofdlijnen. En dan pas ga je verder met de invulling. En uiteraard ga je dan kijken wat jezelf gaat doen, wat je wilt uitbesteden en wat de kosten hiervoor zijn.
- Evalueer
- Vergeet niet op tijd te evalueren, te meten en bij te sturen waar nodig.
En wat natuurlijk ook belangrijk is, deel je plannen of nog beter betrek je medewerkers bij het bedenken en opstellen ervan. Zij spreken klanten dagelijks, weten wat er speelt en geven veel input aan mogelijke oplossingen.
Wil jij meer weten over Marketthings Methode Marketingplan en wat het voor jou kan betekenen? Bel even 06 288 43 748. Of stel hier je vraag
Of plan kosteloos adviesgeprek in.