fbpx

TIPS voor Ondernemers in Zakelijke Dienstverlening

Als MKB-ondernemer in zakelijke dienstverlening draait het vaak om keuzes maken. Je hebt wellicht geen mega-budget. Je wil je budget dan ook zo goed mogelijk investeren. Bij voorkeur in zaken die je bedrijf laten groeien. Hopelijk staat marketing dan hoog op het prioriteitenlijstje. Want als je dat goed inzet, kan marketing je nieuwe leads en verkopen opleveren. Hoe zet je je marketingbudget handig in? Ik deel 6 tips voor marketing voor MKB.

Houd focus in je doelgroep

Alles doen voor iedereen betekent niets doen voor veel. Met andere woorden klanten weten niet waarom ze jou moeten bellen. Los van het feit dat om grote groepen mensen te bereiken je ook een groter budget nodig hebt. En daar is nu nog geen sprake van.

Vaak word je boodschap ook zo algemeen dat je uiteindelijke niemand aanspreekt. Dus advies hier is: maak een keuze, kies een specifieke groep.

Je hoeft niet alles zelf te doen

Veel bedrijven zijn bang dat ze voor een marketingstrategie extra mensen nodig hebben. Maar we leven in een tijd van slimme software. En marketing automation kan je helpen met inplannen van online marketingactiviteiten. Heb je daar wel eens aan gedacht?

Focus op één onderwerp

Wanneer je een campagne op wilt zetten kies dan voor een onderwerp of focus op een product of dienst. Met data als basis ga je minimaal 3 maanden aan de slag, en bouw je alles omheen. Social media, blogs, downloads met tips, e-mail marketing etc.

Helder voor je doelgroep en jij kan het goed volgen en bijsturen waar nodig.

Hergebruik je content

Content is nog altijd één van de essentiële elementen in een marketing aanpak. Niet elke onderneming heeft het budget om continue nieuwe content te produceren. Weet dat het draait om kwaliteit en niet om kwantiteit. Creëer een basis element. Bijvoorbeeld goede video van je bedrijf en hoe je werkt. Die onderwerpen kan je ook weer gebruiken in blogs. Een lang artikel over probleem van jouw klanten kan je in onderdelen delen op social media als tips.

Focus op owned media en organisch verkeer

Veel bedrijven willen de ‘quick wins’. Liefts gisteren willen ze snel veel bezoekers op hun website krijgen. Dat betekent in je onlinestrategie dat je uitkomt op betaald adverteren en hoge kosten. Afhankelijk van de keywords en het aantal clicks kunnen de kosten echter ook hoog oplopen.

Ik adviseer en coach kleinere bedrijven dan ook aan om in eerste instantie te investeren in owned media zoals de eigen social media kanalen en de website. Zorg voor een goede contentstrategie, met SEO webteksten en relevante blogs en whitepapers.

Content blijft bestaan en kan ook na een jaar nog bezoekers genereren. Mits je het voorwerk: wie is je klant, welke problemen ervaart hij, wat verlangt hij en hoe los jij dat als bedrijf op, goed hebt gedaan. En blijft doen.

Waar te beginnen?

Als ondernemer wil je dat jouw bedrijf gezond blijft en groeit, door klanten te helpen die bij het bedrijf passen. En dat klanten bij je blijven. Maar waar begin je? Als ondernemer heb je al genoeg op je bord liggen. Finance, personeel, logistiek etc.

Graag wil je op de beste manier investeren in al jouw marketing acties zodat je ook het gewenste resultaat behaald. Omdat je weet dat marketing ook echt noodzakelijk is voor die groei. Je kan die euro tenslotte maar één keer uitgeven.

Neem een volgende stap. En klik hier voor een vrijblijvend strategisch “koffiemoment”.

Mogelijk vind je dit ook intressant

Marketingtips voor advocatenkantoren

Marketingadvies voor advocaten: 5 tips én een bonus.

Als advocaat ben je dagelijks bezig met het helpen van cliënten met hun juridische vraagstukken. Dat is waar je goed in bent. Ervoor zorgen dat ...
Lees verder

Hoe doe jij dat dan? Deel 2

In het proces “terug naar de tekentafel”. Waar ik ook opnieuw mocht nadenken “wie is mijn ideale klant” en “hoe kan ik die bereiken” heb ...
Lees verder

“Ik doe maar wat” of toch niet?

Denk jij dat ook weleens? Of heb je helemaal niets met die uitspraak. Dan kan je stoppen met lezen. Komt deze zin ook wel eens ...
Lees verder