Covid 19 is sneller dan snel in de opmars.De nieuwe en zware maartregelen raken alle lagen van de maatschappij. Als ondernemer ben je natuurlijk altijd op zoek naar de juiste oplossingen. En met de veerkracht die je hebt pas je je zo snel mogelijk aan. Maar lastig is dat wel in deze tijd. Toch? Maar weet, je staat niet alleen.
Met alle andere zaken die op je bordje liggen, zoals personeel, financiën, administratie, regelgeving, leveranciers, klanten…, kan ik me voorstellen dat marketing niet boven aan het to-do-lijstje staat. Maar: zichtbaar blijven juist in deze tijd wel heel belangrijk. En dat doe je met marketing. Hoe werkt dat in deze tijd?
Graag help ik je direct, door op een rij te zetten wat je nú kan doen en wat nú bijdraagt. Met focus op je huidige en nieuwe klanten. Kijk en luister naar je klant. Welke gevolgen heeft Covid 19 voor hem of haar en hoe kan jij daar een rol in spelen. Denk ook eens buiten je directe aanbod. Op die manier verbind jij je met jouw klant vanuit empathie en betrokkenheid.
- Informeer direct jouw klanten als er wijzigingen zijn in jullie samenwerking als gevolg van de nieuwe maatregelen. Hoe kunnen ze jullie goed bereiken en online afspraken maken? Al eens gedacht om snel een agenda en planner in te voegen op je website? Makkelijk voor je klant en jij kan exact aangeven wanneer je beschikbaar bent.
- Misschien heb je nu weer, net al in het voorjaar, even wat extra tijd, omdat je agenda weer leeg is of omdat afspraken allemaal online gaan en je dus geen reistijd hebt. Gebruik die extra tijd om even stil te staan bij je plan voor komende 6 maanden. Hoe kan je jouw marketingactiviteiten inrichten zodat je snel en makkelijk kan schakelen? Of juist nu eens goed kijken naar je leadgeneration via je website. En de daarbij behorende data. Of dat nu echt eens gaan inrichten.
- Check of jouw informatie op alle contactmomenten nog juist is. Openingstijden, bereikbaarheid, levertijd.
- Het kan ook handig zijn om als bedrijf je klanten te verdelen in groepen. Dit is een mooie basis om te gebruiken voor je plan voor de komende 6 maanden. En daarmee snel te zien welke groep jouw aandacht nú nodig heeft. Dit kan op verschillende manieren. Aan de hand van omzet of het aantal diensten dat hij of zij afneemt.
- Maar ook in boeiende, bloeiende en vermoeiende klanten (red. Mettom). Boeiende klanten zijn dan de klanten waar je graag mee samenwerkt en wat bijna geen energie kost. Bloeiende klanten zijn klanten die nog aan het groeien zijn en waar klantenbinding dan ook zeer belangrijk is. Vermoeiende klanten zijn klanten die veel energie kosten en veel negatieve energie uitstralen kan een bedrijf beter laten gaan of minder aandacht aan geven. Met deze inzichten kan je een concreet plan maken met duidelijk vermeld wat je voor wie gaat doen.
- En het blijft een “inkopper”, maar juist nu is het belangrijk je afspraken met je klanten waar te maken. Of als het even tegenzit snel te informeren en jouw klant niet in het ongewisse laten. Persoonlijk en met aandacht. #kleingebaargrootverschil.