fbpx

Marketing is net koken!

Ik mocht het 21 diner koken voor @fauvesmits. Terugkijkend op dat proces, zie ik veel overeenkomsten met een marketingproces. Dat begint al bij het begin. Je vraagt jezelf af: wat willen we en hoe vullen we dat in? (Antwoorden: 30 april 2022 21 diner vieren met 25 vrienden en vriendinnen; een echt vijfgangendiner met een mooi gedekte tafel in het thema Spaans voorjaar.) 

Vervolgens nadenken en praten over die vijf gangen. Wat is haalbaar om klaar te maken in een thuiskeuken, wat is lekker, wat kan en mag iedereen eten. Gemaakte keuzen toch weer tegen het licht houden, een aanpassing hier en een wijziging daar om te komen tot  de beste samenhang tussen de gerechten

De tafelaankleding vraagt ook om zorgvuldige aandacht. Wat past bij het thema? En: wie heeft er nou 25 van alles in de servieskast paraat? Verhuurbedrijf inschakelen!  Next step in het proces is te bepalen welke ingrediënten er nodig en waar die te halen zijn. Inclusief de planning wanneer je dat allemaal in huis wilt hebben. Als je dat namelijk pas een dag van tevoren bedenkt, ben je te laat (of je moet heel diep in de buidel willen tasten want alles kan natuurlijk, tegen een bepaalde prijs .)

Restte mij, samen met @fauvesmits, qua organisatie de puntjes op de i te zetten voor de real deal op 30 april. De voorbereidingen voor de gerechten begon op de 28ste. Dat gaf op de 30ste voldoende tijd en ruimte om de setting en aankleding in orde te maken, op te ruimen en relaxed te zijn. Om 17 uur begon het feest. Het resultaat? Een topavond! 

In de klantenpiramide zie je wie jouw (belangrijkste) klanten zijn. Reserveer hier jaarlijks een bepaald marketingbudget voor. En richt je met je marketingplan dus niet alleen op de onderste lagen (suspects en prospects). In een ontspannen sfeer kon ik de gerechten een voor een afmaken en uitserveren. Er was zelfs tijd tussendoor om met iedereen te kletsen, een drankje te doen en te luisteren naar alle speeches. Alles verliep op rolletjes, het eten was heerlijk en alles perfect getimed. Achteraf vroegen vrienden: hoe heb je dat gedaan? Toen ik dat vertelde (zoals hierboven beschreven), voelde ik ineens de parallel met mijn werk vanuit Marketthings voor mijn klanten:

Diagnose

  1. Welke ingrediënten zijn er al en welke zijn nog nodig?
  2. Wat is budget?
  3. Zijn er alternatieven?

De klant (in diner voorbeeld: vrienden en vriendinnen)

  • Wat is de doelstelling die je wilt bereiken?
  • Wie is die klant?
  • Hoe goed ken je die klant?

Diensten en producten

  • Wat heb je al in huis?
  • Wat is het dat je aanbiedt/oplost?
  • Focus op de doelstelling.

Executie

  • Welke mix zetten we in?
  • Met welke doelstellingen?
  • Wat wordt de kernboodschap?
  • Welke voorbereidingen moeten er plaatsvinden op welk moment?

Het verschil tussen een 21 diner organiseren en uitvoeren voor je dochter en het inzetten en afronden van een marketingproces, is dat het marketingwerk nog doorgaat met monitoren, bijsturen, aanpassen en opnieuw testen. Na een 21-diner ga je heerlijk nagenieten van de verhalen en de foto’s.

Share on facebook
Share on linkedin

Mogelijk vind je dit ook intressant

Klantenpiramide: Hoe werkt het?

Hoe werkt het dan precies die klantenpyramide. Zonder dat je het hele boek hoeft door te nemen lees je hier de praktsiche aanpak voor jou.  …

Lees verder

Hoe doe jij dat dan? Deel 3

Vanochtend tijdens mijn rondje Den Bosch luisterde ik naar Dé Klantenpodcast van Jos Burgers en Danielle de Jonge. Dat doe ik wel vaker tijdens mijn …

Lees verder

Klantenpiramide: in praktijk

Hoe werkt het dan precies die klantenpyramide. Zonder dat je het hele boek hoeft door te nemen lees je hier de praktsiche aanpak voor jou.  …

Lees verder
Whitepaper “Blije klanten, meer omzet”

5 stappen die leiden tot behoud en groei van jouw omzet. Download de whitepaper.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ontvang Magazine Susan!

Ontvang het gratis Magazine Susan, vol met realisatiekracht!