fbpx

Naast mijn projecten voor grote en middelgrote MKB-bedrijven adviseer ik ook startende ondernemers en ZZP’ers. Recent mocht ik een ontwerpbureau helpen bij het vaststellen van zijn groeistrategie en verbetering van zijn online presence. Dit ontwerpbureau heeft zijn sporen al verdient en het is goed om eens in de zoveel tijd te kijken hoe je verder wilt. Als je “alleen” werkt heb ik ook te maken met de persoon die het bedrijf bepaald. En vragen als: Welke projecten geven voldoening en waar kan je al je expertise in kwijt en welke projecten hebben dat minder. Werken met opdrachten die bij je passen zorgen voor meer plezier en betere resultaten. Op die manier kan je al richting geven aan groei. Het ontwikkelen door nieuwe doelgroepen aan te boren of nieuwe producten te ontwikkelen kost tijd en energie.

 

In het geval van het ontwerpbureau heeft het geleid tot uitbreiding van zijn doelgroepen. Doelgroepen die passen bij de werkwijze en visie, zodat je goed en makkelijk aansluiting vindt. Gevolg is wel dat je een keuze maakt en sommige projecten/opdrachten niet meer doet en dat je duidelijk vertelt waar ze jou voor kunnen bellen. Zo kan de opdrachtgever makkelijk voor jou kiezen en hebt de doelgroep die je begrijpt en zorgt dat je daar je zoveel mogelijk van weet.

 

Kiezen is soms eng, en krijg dan ook terug: “maar ik doe zoveel meer”. Klopt, maar alles voor iedereen maakt het moeilijk voor potentiele klanten om je te vinden.

 

Een goed voorbeeld daarvan kwam ik vanmorgen tegen tijdens een netwerkbijeenkomst. Ik kwam in gesprek met een professionele fotograaf. Op de vraag: ben je ergens in gespecialiseerd?” kwam eigenlijk in eerste instantie… Nou nee ik doe eigenlijk alles. En direct daarbij verteld hij dat hij gespecialiseerd is in panorama fotografie. Dat was een goede zet. Op die manier komen er aanvragen binnen vanuit het hele land voor een mooie special panorama foto. Dan heb je het eerste contact en zijn vervolg vragen tijdens het gesprek zorgen ervoor dat zijn kennis en kunde van het vak fotografie duidelijk worden met de daarbij behorende andere opties en mogelijkheden.

 

Kiezen maakt het makkelijker!

Share on facebook
Share on linkedin

Mogelijk vind je dit ook intressant

Een marketingplan? Is dat nodig?

Vaak krijgen ondernemers “jeuk” van plannen en plannen maken. En willen ze liefst meteen in de “doen”-stand met zo snel mogelijk resultaat. Ik begrijp dat …

Lees verder

Zie je kansen

De WACHTVERZACHTER van Picnic is een geweldig voorbeeld hoe het ook kan. Natuurlijk hebben ze met de wachtlijst bij opstarten in nieuwe regio een goed …

Lees verder

Wel of geen nieuwe naam na een doorstart?

Deze vraag kreeg ik afgelopen week binnen. Corona sloeg toe en dat betekende voor dit bedrijf dat zij helaas een faillissement moesten aanvragen voor één …

Lees verder