fbpx

Naast mijn projecten voor grote en middelgrote MKB-bedrijven adviseer ik ook startende ondernemers en ZZP’ers. Recent mocht ik een ontwerpbureau helpen bij het vaststellen van zijn groeistrategie en verbetering van zijn online presence. Dit ontwerpbureau heeft zijn sporen al verdiend en het is goed om eens in de zoveel tijd te kijken hoe je verder wilt. Als je “alleen” werkt heb ik ook te maken met de persoon die het bedrijf bepaalt. En vragen als: Welke projecten geven voldoening en waar kan je al je expertise in kwijt en welke projecten hebben dat minder. Werken met opdrachten die bij je passen zorgen voor meer plezier en betere resultaten. Op die manier kan je al richting geven aan groei. Het ontwikkelen door nieuwe doelgroepen aan te boren of nieuwe producten te ontwikkelen kost tijd en energie.

In het geval van het ontwerpbureau heeft het geleid tot uitbreiding van zijn doelgroepen. Doelgroepen die passen bij de werkwijze en visie, zodat je goed en makkelijk aansluiting vindt. Gevolg is wel dat je een keuze maakt en sommige projecten/opdrachten niet meer doet en dat je duidelijk vertelt waar ze jou wel voor kunnen bellen. Zo kan de opdrachtgever makkelijk voor jou kiezen.

Kiezen is soms eng, en ik krijg dan ook terug: “maar ik doe zoveel meer”. Klopt, maar “alles voor iedereen”  maakt het moeilijk voor potentiële klanten om je te vinden.

Een goed voorbeeld daarvan kwam ik vanmorgen tegen tijdens een netwerkbijeenkomst. Ik kwam in gesprek met een professionele fotograaf. Op de vraag: ben je ergens in gespecialiseerd?” kwam eigenlijk in eerste instantie… Nou nee ik doe eigenlijk alles. En direct daarbij vertelt hij dat hij gespecialiseerd is in panorama fotografie. Dat was een goede zet. Op die manier komen er aanvragen binnen vanuit het hele land voor een mooie speciale panorama foto. Dan heb je het eerste contact en de juiste vervolg vragen tijdens het gesprek zorgen ervoor dat zijn kennis en kunde van het vak fotografie duidelijk wordt met de daarbij behorende andere opties en mogelijkheden.

Kiezen maakt het makkelijker!

Share on facebook
Share on linkedin

Mogelijk vind je dit ook intressant

Verhalen verzamelen

Verhalen verzamelen Storytelling is hot. Een verhaal vertellen om klanten aan je te binden, je positie te verstevigen, de continuïteit van je bedrijf veilig te …

Lees verder

Kleine aanpassing, veel impact

Soms loop ik tegen dingen aan waarvan ik denk: een kleine aanpassing zorgt voor een groot plezier bij de bezoeker, klant, gast. Bijvoorbeeld vriend worden …

Lees verder

Klanten vinden en binden

Hoe maak ik een marketing-communicatie actieplan? Uiteraard maak je gebruik van de acties die het beste passen bij jou, jouw bedrijf en jouw kernwaarden. Om …

Lees verder