fbpx

Verhalen verzamelen

Verhalen verzamelen

Storytelling is hot. Een verhaal vertellen om klanten aan je te binden, je positie te verstevigen, de continuïteit van je bedrijf veilig te stellen. Of om te vertellen wie je bent, hoe je werkt, waar je voor staat. Voor mij is dat een verhaal van aanpakken, doorzetten en zorgen dat het voor elkaar komt. Voor mijzelf. Voor de klant.

Mijn leven bestaat uit het verzamelen en delen van verhalen in de breedste zin van het woord. Met en door die verhalen word je in staat gesteld anderen te overtuigen en te inspireren. Verhalen verzamelen kan alleen maar als je zelf aan het stuur zit van je eigen beslissingen. Of die nu goed of fout zijn, ze leveren altijd iets op. Niet voor niets hoor je steevast van succesvolle mensen dat ze vooral door hun fouten hebben geleerd en verder zijn gekomen.

Hoe doe je dat?
Door zelf aan het stuur te zitten en je eigen beslissingen te nemen. Neem eens een andere route en stel je open voor andere meningen en visies. En leer er van. Maar blijf dicht bij jezelf. Door die andere routes word je ook gevoed zodat je straks anders tegen vraagstukken en oplossingen aankijkt. Bouw je verhaal op in drie delen, begin met een vraag of uitdaging voor je publiek, vertel over je strijd die tot het succes heeft geleid en moedig anderen aan tot actie. Maar houd het vooral simpel, zodat je publiek de boodschappen makkelijk kan onthouden.

Constante
Nieuwe ervaringen is een constante in mijn verhaal. Een rode draad. Doorgaan op dezelfde manier of mezelf opnieuw uitvinden en nieuwe kennis en kennissen opdoen? Ik kies voor het laatste. Ik gebruik mijn ervaringen, onderzoek wat ik er mee kan en bekijk hoe ik ze kan toepassen.

Wat levert verhalen verzamelen je op?
Veel inspiratie die je kan doorgeven. Hoe je op een andere manier aan de slag gaat met de klant – opdrachtgever en meer nog de eindklant – in het vizier. Je verzamelt en verbindt mensen om je heen op een inspirerende manier en behaalt zo samen resultaat.

Ik gebruik verhalen om te inspireren en samen een complexe vraag te beantwoorden of met meerder disciplines een project op te pakken dat nog niet eerder is gedaan. Want die eerste aanzet geeft altijd onrust. Gaat het wel lukken? Maar ik wéét dat het gaat lukken. Samen met het team en de klant.

Met welke verhalen inspireer jij?

Where there is perfection, there is no story to tell (Ben Okri)

Mogelijk vind je dit ook intressant

Marketing voor zakelijke dienstverleners. Expert status.

Marketing bestaat uit veel verschillende onderwerpen. Veel daarvan zijn niet eens direct zichtbaar voor jouw klanten, maar door de juiste afstemming zullen ze dat wel ...
Lees verder

Marketing is net koken!

Marketing is net koken, hoe pak je jouw marketing aan?
Lees verder

Hoe doe jij dat dan? Deel 1

Hoe doe ik wat dan? Deze vraag kwam van collega ondernemer die ik sprak. De context was hoe het met Marketthings ging, klanten, opdrachten, netwerken ...
Lees verder