Selecteer een pagina

Vaak krijgen ondernemers “jeuk” van plannen en plannen maken. En willen ze liefst meteen in de “doen”-stand met zo snel mogelijk resultaat. Ik begrijp dat als geen ander. Zelf wil ik dat ook. Alleen werkt het niet zo. Om te versnellen is het goed even stil te staan en de juiste richting te kiezen voor je strategie. Dat hoeft echt niet met ellelange onderzoeken, dikke rapporten of vele middagen op de hei. Dat kan ook anders. Ik geef je hier vast 5 stappen om er gewoon aan te beginnen. Pak die middag in de week in deze mogelijk wat rustigere zomertijd en zorg zo voor verbetering van je marketing resultaat.

  • Sta even stil voor je versnelt
    • Wat zijn de veranderingen in de markt, je doelgroep of de vragen die jouw klanten hebben. Zijn er concurrenten bijgekomen en of juist door de crisis weggevallen? Welke marketingactiviteiten hebben de afgelopen maanden gewerkt en welke niet. En hoe staat het met je aanbod?
  • Keuzes maken
    • Je kan als ondernemer niet alles. En je kan ook niet alles voor iedereen betekenen. Tijd om keuzes te maken op basis van je inzichten en conclusies van stap 1. Zet de belangrijkste conclusies op een rijtje om scherp te krijgen waar de grootste marketingproblemen liggen.

Ik weet het, het zijn er altijd meer dan één. Maar probeer hier te kiezen en pak er één uit en pak die aan. En stel je doel voor dit vraagstuk vast. Een helder doel geeft focus. En maak dat SMART.

  • Wat ga je komende 6 maanden doen?
    • Bepaal wat je rode draad is voor je in de uitvoering gaat denken. Maak een route in 6 grote stappen. Houd je aan hoofdlijnen. En dan pas ga je verder met de invulling. En uiteraard ga je dan kijken wat jezelf gaat doen, wat je wilt uitbesteden en wat de kosten hiervoor zijn.
  • Evalueer
    • Vergeet niet op tijd te evalueren, te meten en bij te sturen waar nodig.
  • En wat natuurlijk ook belangrijk is, deel je plannen of nog beter betrek je medewerkers bij het bedenken en opstellen ervan. Zij spreken klanten dagelijks, weten wat er speelt en geven veel input aan mogelijke oplossingen.

 

Succes! En mocht je tijdens dit proces tegen een marketingvraag aanlopen. Bel, mail, app gerust.