fbpx

Hoe doe jij dat dan? Deel 4

In mijn eigen proces van “terug naar de teken tafel” vertelde ik de vorige keer al dat een keuze maken een van de belangrijkste factoren is. Kiezen is wat ik ook gedaan heb. Uiteraard na onderzoek en vele gesprekken met klanten en potentiële klanten. De informatie ligt voor het oprapen, je moet het wel even vragen. Waar liggen zij van wakker, wat ik voor hen kan oplossen. En hoe willen ze dat dan opgelost hebben.

Voorheen kwamen er veel uiteenlopende projecten en vragen bij mij binnen. Superleuk en altijd een uitdaging om dat tot een goed einde te brengen. Maar helder was dat niet voor zakelijke dienstverlenende ondernemers. Want: “je kan mij voor alles bellen wat met marketing te maken heeft” is onduidelijk en zorgt niet voor nieuwe klanten en opdrachten. Dat moest scherper en passender.

Ik help bedrijven in ze zakelijke dienstverlening hun marketingactiviteiten te verbeteren. Zodat zij het op termijn zelf kunnen.

Voordeel is dat ik weet dat mijn klanten marketing zien als onderdeel van hun bedrijfsvoering en bereid zijn te investeren. In tijd en geld. En zo kon ik ook zelf duidelijke structuur aanbrengen in mijn aanbod.

Advies geven kan in verschillende vormen. Ik heb daar mijn eigen visie op. Die gaat een stap verder dan alleen advies en dan loslaten. Reden is dat ik weet dat ondernemers niet alleen marketingadvies willen of een plan, maar ook willen dat het plan vervolg krijgt. Uitgevoerd wordt, er structuur is, zij het op termijn zelf kunnen doen met resultaat. En dat kan alleen als ik betrokken blijf na het geven van advies. Ik samen met die ondernemer blijf kijken, bijsturen en aanpassen van het plan.

Vaak begint het met een concrete vraag. Die we tijdens een eerste focussessie verder gaan bespreken. Ik stel veel vragen. Juist om de vraag achter de vraag ook scherp te krijgen. En dan ga ik aan de slag op de manier die mijn klant wil.

Dat kan zijn dat we één hele dag samen aan de slag gaan. Waarbij ik vooraf een aantal vragen toestuur ter beantwoording en voorbereiding op die dag. Ik duik in de branche en het bedrijf en de uitdagingen die er liggen. Zodat we vooraf een duidelijk beeld hebben hoe het er nu voor staat. Zo beginnen we die dag goed en eindigen we met een plan waar hij mee vooruit kan. En direct kan starten. Of de ondernemer gaat er dan zelf mee aan de slag samen met zijn team. Voordeel is dat hij weet wat hij moet doen, wat de doelstellingen zijn en hoe te bereiken. Dit is vooral een voordeel als een team daarmee verder aan de slag kan . En jij zelf bijstuurt waar nodig.

Maar vaker zie ik vaker dat het toch handig is om “die stok achter de deur” te hebben. Door afspraken te maken, deze op te volgen en monitoren en tussentijds regelmatig contact te hebben. Ook komen er vaak “losse” vragen boven die opgelost moeten worden. Zo houdt de ondernemer focus en zicht op zijn marketing. Zodat er ook resultaat behaald wordt.

Ondernemers hebben vaak meerdere uitdagingen op hun bordje liggen. Brandjes die geblust moeten worden. En dan blijf ik betrokken als marketingcoach voor 6 tot 12 maanden. We duiken dan samen in het proces van uitvoeren van het plan. Zodat ondernemers door de BOMEN het BOS blijven zien. 

Mogelijk vind je dit ook intressant

Marketingtips voor advocatenkantoren

Marketingadvies voor advocaten: 5 tips én een bonus.

Als advocaat ben je dagelijks bezig met het helpen van cliënten met hun juridische vraagstukken. Dat is waar je goed in bent. Ervoor zorgen dat ...
Lees verder
marketing voor adviseurs

Marketing voor zakelijke dienstverleners. Op naar 2021!

Vaak krijgen ondernemers binnen zakelijke diensteverlening “jeuk” van plannen en plannen maken. Het liefst gaan ze meteen in de “doen”-stand voor een zo snel mogelijk ...
Lees verder

Hoe doe jij dat dan? Deel 3

Vanochtend tijdens mijn rondje Den Bosch luisterde ik naar Dé Klantenpodcast van Jos Burgers en Danielle de Jonge. Dat doe ik wel vaker tijdens mijn ...
Lees verder