fbpx

Klanten vinden en binden

Hoe maak ik een marketing-communicatie actieplan?

Uiteraard maak je gebruik van de acties die het beste passen bij jou, jouw bedrijf en jouw kernwaarden. Om het praktisch houden en heb ik een aantal acties op de rij gezet die bijdragen aan het werven van nieuwe klanten, behoud of re-activatie. Nieuwe klanten doorlopen eigenlijk alle ondergenoemde stappen. Niet volgtijdelijk maar je hebt ze wel allemaal nodig om ze uiteindelijk te verleiden met jou zaken te doen. 

Wanneer je focus is op behoud en re-activatie weet je dat die klanten al een keer zaken met jou gedaan hebben, en dat weer een keer kunnen gaan doen. De aanpassing zit hem in selecteren van de juiste doelgroep (jouw klanten) en focus is dan vooral op inzet van e-mail marketing met delen van jouw kennis. Jij kent ze en zij jou. Zo blijf je in contact met hen. 

TIP: je kan ze ook persoonlijk benaderen en vragen of zij andere bedrijven kennen in hun netwerk die voordeel zou hebben bij jouw dienst of product. Meer weten check dan : Groei met bestaande klanten.  

Wat kan je dan doen? 

KNOW

Vergroten van je bereik, potentiële klanten moeten je leren kennen.

Wanneer je beter zichtbaar en bekend wilt worden online kan je de volgende stappen ondernemen:

  • Begin met BLOG’s om je expertise te tonen
  • Ontwikkel een weggever, gratis product in ruil voor hun email adres
  • Om snel veel bereik te creëren is het inzetten van advertenties een snelle optie. Afhankelijk van je budget en waar je doelgroep zich bevindt kan je dat zowel off als online inzetten.
    • Offline (afhankelijke van je budget) kan je gebruik maken van lokale of landelijke print. Denk hier bij bijv. eens aan IndeBuurt of lokale business-magazines.
    • Online heb je veel meer mogelijkheden. Bijv. FB ads kan je makkelijk inzetten, testen en aanpassen. Met een relatief klein budget kan je al beginnen en awareness bij je doelgroep vergroten. 

LIKE

Vervolgens wil je graag dat mensen je “aardig” en “sympathiek” gaan vinden. Ze gaan je je volgen en jij krijgt de mogelijkheid om jouw kennis en expertise te delen. Te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Jijzelf en jouw bedrijf.

  • Blijf consistent en consequent zichtbaar op de juiste sociale mediakanalen. Daar waar jouw ideale klant zich bevindt.
  • Kies er 1 of 2 sociale media platformen uit en focus daarop. 

TIP: maak gebruik van plannings tools zoals Buffer, Hootsuite en ook binnen Canva is er een planning-optie in de Pro versie. 

  • Blijf jezelf. Dicht bij je kernwaarden, wanneer je post, blogt of reageert op een bericht van een potentiele klant.
  • Zorg voor relevante informatie. Als het goed is weet je wat de onderwerpen zijn waar je ideale klant van wakker ligt… speel daarop in
  • Ben sociaal op sociale media. Het woord zegt het al. Deel content van je potentiele klanten en klanten, reageer. 
  • En deel ervaringen van hoe jij klanten geholpen hebt. 

TRUST

Het vertrouwen. Hoe zorg je nu dat ze ook inderdaad bij je gaan kopen en gebruiken maken van je diensten? 

  • Houd je aan je beloftes en ben daar consistent in
  • Vraag aan einde van een opdracht of gebruik product om een aanbeveling. 

TIP: vraag een via LinkedIn om een aanbeveling na een opdracht. Kan heel makkelijk via je eigen profielpagina | vraag om aanbeveling. Een kort persoonlijk bericht erbij.. et voila. 

  • Vermijd vaktaal in je communicatie. Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van de taal die jouw ideale klant spreekt. 
  • En als het kan, geef garanties. 
  • Blijf de hoogste kwaliteit informatie weggeven. Er is zoveel gratis informatie te vinden op internet. Het mooiste is wanneer ze die van jou gaan gebruiken en er ook wat aan hebben. Dat geeft vertrouwen voor verdere samenwerking. Meer lezen.
  • Maak het ze makkelijk om met jou in contact te komen. Zorg voor goede en makkelijke Call to actions. 

Een maatwerk oplossing kan ik hier niet aan je geven. Ik kan je wel zeggen dat bovenstaande acties werken en bijdragen aan de verschillende doelstellingen. Of dat nu vinden, behoud of re-activatie van klanten is. Wil je een extra check of je met de juiste acties aan de slag bent of gaat. Plan dan gewoon even een afspraak inKosteloos en kan je veel tijd en ergernis besparen.

Praktisch, concreet & hands on!

Mogelijk vind je dit ook intressant

Wat gaat er mis? Waarom levert het niet op wat ik dacht?

Afgelopen week kwam ik in gesprek met een doorgewinterde ondernemer die graag van zijn offlinewereld wilde overstappen naar online wereld. Enorm enthousiast over zijn eigen
Lees verder

Een marketingplan? Is dat nodig?

Vaak krijgen ondernemers “jeuk” van plannen en plannen maken. En willen ze liefst meteen in de “doen”-stand met zo snel mogelijk resultaat. Ik begrijp dat
Lees verder

Netwerken, hoe doe ik dat NU?

Nu ik een aantal onderdelen van mijn bedrijf echt structureel anders ga doen, betekent dat ook dat ik nieuwe experts wil ontmoeten. Enerzijds natuurlijk om
Lees verder