fbpx

Verhalen verzamelen

Verhalen verzamelen

Storytelling is hot. Een verhaal vertellen om klanten aan je te binden, je positie te verstevigen, de continuïteit van je bedrijf veilig te stellen. Of om te vertellen wie je bent, hoe je werkt, waar je voor staat. Voor mij is dat een verhaal van aanpakken, doorzetten en zorgen dat het voor elkaar komt. Voor mijzelf. Voor de klant.

Mijn leven bestaat uit het verzamelen en delen van verhalen in de breedste zin van het woord. Met en door die verhalen word je in staat gesteld anderen te overtuigen en te inspireren. Verhalen verzamelen kan alleen maar als je zelf aan het stuur zit van je eigen beslissingen. Of die nu goed of fout zijn, ze leveren altijd iets op. Niet voor niets hoor je steevast van succesvolle mensen dat ze vooral door hun fouten hebben geleerd en verder zijn gekomen.

Hoe doe je dat?
Door zelf aan het stuur te zitten en je eigen beslissingen te nemen. Neem eens een andere route en stel je open voor andere meningen en visies. En leer er van. Maar blijf dicht bij jezelf. Door die andere routes word je ook gevoed zodat je straks anders tegen vraagstukken en oplossingen aankijkt. Bouw je verhaal op in drie delen, begin met een vraag of uitdaging voor je publiek, vertel over je strijd die tot het succes heeft geleid en moedig anderen aan tot actie. Maar houd het vooral simpel, zodat je publiek de boodschappen makkelijk kan onthouden.

Constante
Nieuwe ervaringen is een constante in mijn verhaal. Een rode draad. Doorgaan op dezelfde manier of mezelf opnieuw uitvinden en nieuwe kennis en kennissen opdoen? Ik kies voor het laatste. Ik gebruik mijn ervaringen, onderzoek wat ik er mee kan en bekijk hoe ik ze kan toepassen.

Wat levert verhalen verzamelen je op?
Veel inspiratie die je kan doorgeven. Hoe je op een andere manier aan de slag gaat met de klant – opdrachtgever en meer nog de eindklant – in het vizier. Je verzamelt en verbindt mensen om je heen op een inspirerende manier en behaalt zo samen resultaat.

Ik gebruik verhalen om te inspireren en samen een complexe vraag te beantwoorden of met meerder disciplines een project op te pakken dat nog niet eerder is gedaan. Want die eerste aanzet geeft altijd onrust. Gaat het wel lukken? Maar ik wéét dat het gaat lukken. Samen met het team en de klant.

Met welke verhalen inspireer jij?

Where there is perfection, there is no story to tell (Ben Okri)

Share on facebook
Share on linkedin

Mogelijk vind je dit ook intressant

Marketing & tweede golf. Wat kan je NU doen?

Covid 19 is sneller dan snel in de opmars. Er zijn weer nieuwe en zwaardere maartregelen aangekondigd die alle lagen van de maatschappij raken. Als ondernemer ben je natuurlijk altijd op zoek naar de juiste oplossingen.

Lees verder

Wat gaat er mis? Waarom levert het niet op wat ik dacht?

Afgelopen week kwam ik in gesprek met een doorgewinterde ondernemer die graag van zijn offlinewereld wilde overstappen naar online wereld. Enorm enthousiast over zijn eigen …

Lees verder

“Ik doe maar wat” of toch niet?

Denk jij dat ook weleens? Of heb je helemaal niets met die uitspraak. Dan kan je stoppen met lezen. Komt deze zin ook wel eens …

Lees verder