fbpx

Waarom focus op behoud van klanten? #1

“ it takes months to find a customer and only a seconds to lose one”

Als ondernemer kan je maar een keer die euro uitgeven. Natuurlijk blijft het van belang om nieuwe klanten aan te trekken. Daarover wordt al veel gecommuniceerd. Klantbehoud wordt onderbelicht. Binnen zakelijke dienstverlening is vertrouwen een zeer belangrijke factor. Dat vertrouwen heb je al van je huidige klanten.

Door hier gebruik van te maken verhoog en behoudt je omzet. Ja inderdaad je zult zien wanneer je een goede relatie hebt je jouw omzet verhoogd. Hoe? Lees dan even verder.

De kans dat jij een nieuwe opdracht of warme aanbeveling krijgt van je huidige klanten ligt is tussen de 60% en 70% en zeker 5 keer goedkoper dan investeren in het aantrekken van nieuwe klanten. Zeker in deze tijd de moeite waard je plannen daaropaan te passen.

Ken je klant
Begin bij het begin. Ken je klant. Weet jij werkelijk wie jouw klanten zijn? Ook in B to B doe je zaken met mensen en niet met bedrijven. Als ondernemer van een klein tot middelgroot bedrijf ben jij en je team de verpersoonlijking van jouw dienst of product.

• Kijk wat je nu weet van jouw klanten. Hoe meer je weet hoe beter je jouw marketingactiviteiten en manier van communiceren kan afstemmen.

• Zorg voor een kort en bondig plan welke klanten je op welke manier, kanaal wil bereiken. Of vraag het hem gewoon. Wat vindt hij het prettigst. Op die manier sluit je aan bij zijn wensen.

• Het is handig om een overzicht te maken van jouw klanten en vast te leggen hoe jij ze komend jaar wilt benaderen, spreken, verassen.

• Om je klanten in te delen:

Omzet en winstgevendheid
Potentie
Uitstraling van deze klant in zijn omgeving
Mate waarin de klant vertegenwoordigd is in netwerken
Kans die ontstaat als we de klant kunnen omvormen naar ambassadeur

Door dit inzicht in je huidige klanten kan het zijn dat je afscheid gaat nemen van bepaalde klanten zodat je jouw kostbare tijd kan richten op klanten die bijdragen op alle punten. Zo heb je weer tijd gewonnen om je omzet te verhogen. En met de juiste marketingactiviteiten bezig te zijn.

Meer weten. Of heb je specifieke vraag. Klik hier.

Mogelijk vind je dit ook intressant

Tijd levert op

Ondertussen leven we al ruim 2 maanden in een “nieuwe wereld”. En zien we nu dat voor delen van het bedrijfsleven er weer deuren open ...
Lees verder
Marketingtips voor advocatenkantoren

Marketingadvies voor advocaten: 5 tips én een bonus.

Als advocaat ben je dagelijks bezig met het helpen van cliënten met hun juridische vraagstukken. Dat is waar je goed in bent. Ervoor zorgen dat ...
Lees verder

Netwerken, hoe doe ik dat NU?

Nu ik een aantal onderdelen van mijn bedrijf echt structureel anders ga doen, betekent dat ook dat ik nieuwe experts wil ontmoeten. Enerzijds natuurlijk om ...
Lees verder